Coronavirus/covid-19: Vigtig information

Senest opdateret den 29/5. 

Find svar på dine spørgsmål 

Nedenfor finder du svar på de mest stillede spørgsmål om, hvordan vi håndterer situationen omkring coronavirus/covid-19.

Vi opdaterer siden jævnligt og gør vores bedste for, at du skal føle dig tryg. Vi beder dig venligst læse informationen nedenfor, før du kontakter os.

Vores telefontider og åbningstider i butikken er i øjeblikket fra 10.00 - 15.00 mandag til fredag.

Vigtig information vedrørende rejser frem til d. 31/8

Rejser i Danmark:

  • Alle rejser i Danmark gennemføres.

Afrejse t.o.m. 14/6:

  • Alle rejser, med undtagelse af rejser i Danmark, er aflyst. Rejsende fra 29/5 til 8/6 er kontaktet. Rejsende fra 9/6 til 14/6 vil blive kontaktet personligt i uge 23 (efter pinse).

Afrejse 15/6 - 31/8:

  • Norge, Island og Tyskland: Alle rejser gennemføres, da grænserne åbnes fra d. 15/6.
  • Sverige, Finland og Færøerne: Regeringen er i dialog med vores nordiske broderlande, og der kan blive foretaget yderligere lempelser i rejsevejledningerne før d. 31/8. Du vil derfor blive kontaktet personligt angående din rejses gennemførsel senest 14 dage før afrejse.
  • Øvrige lande: Alle rejser er aflyst. Regeringen har forlænget Udenrigsministeriets skærpede rejsevejledninger, hvor alle ikke-nødvendige rejser frarådes til og med d. 31/8. Rejsevejledningerne gælder for alle lande med undtagelse af ovennævnte. Berørte gæster vil blive kontaktet hurtigst muligt og personligt. Vi kontakter jer kronologisk efter tidligste afrejsedato, dvs. først afrejse d. 15/6, derefter afrejse d. 16/5 osv. Du kan forvente, at blive kontaktet fra uge 24 og frem. Da der er tale om tusindvis af gæster, der berøres, beder vi jer have tålmodighed og ikke kontakte os, men afvente information fra os. 

Tilbagebetaling af aflyste rejser 

Aflyses din rejse af Vitus Rejser, har du ret til at vælge et af følgende tre alternativer. Du bedes dog afvente, at vi kontakter dig personligt angående dine ønsker til tilbagebetaling.

  • Ombooking til anden rejse. Du kan se alle rejsemuligheder på vores hjemmeside.
  • Tilgodebevis på det fulde indbetalte beløb. Tilgodebeviset kan benyttes på alle vores rejser. Du kan til enhver tid vælge at få tilgodebeviset udbetalt. 
  • Tilbagebetaling af det indbetalte beløb.

Udbetalinger vil være på det fulde indbetalte beløb med undtagelse af det obligatoriske administrationstillæg på kr. 89,- pr. rejsende, der bl.a. dækker gebyr til Rejsegarantifonden. 

Hvordan skal jeg forholde mig, hvis jeg har bestilt en rejse med afrejse efter d. 31/8?

Først og fremmest: Vi forventer, at kunne gennemføre alle rejser efter 31/8. Hvis din rejse ligger længere ude i fremtiden end afrejse d. 31/8,  beder vi dig dog - sammen med os - afvente situationens udvikling og myndigheders anvisninger.

Vælger Udenrigsministeriet at forlænge påbuddet om ikke at rejse til det land, du har bestilt en rejse til, vil du blive informeret hurtigst muligt og personligt, såfremt din afrejsedato er indenfor påbudsperioden. Dette vil indebære, at din rejse bliver aflyst, og du vil få mulighed for at få refunderet det fulde indbetalte beløb, med undtagelse af det obligatoriske administrationstillæg på kr. 89,- pr. rejsende, der bl.a. dækker gebyr til Rejsegarantifonden

Ønsker du selv at annullere din rejse, gælder vores almindelige afbestillingsregler.

Hvilke forholdsregler vil gælde på rejser, når Danmark og resten af verden åbnes op igen?

Det spørgsmål ville vi gerne kunne komme med et klart svar på - men det kan vi desværre endnu ikke. Vi er dog i fuld gang med at tilpasse os vores alle sammens nye virkelighed, og vi vil gerne garantere dig, at vi retter os efter myndighedernes anbefalinger og ikke vil gennemføre rejser eller dele af rejser, der er i strid mod officielt gældende regler. Dette gælder både for rejser i Danmark og i udlandet.

I takt med at Danmark er ved at åbne op, er vi dog også igang med at forberede os på, at vores busser snart ruller ud på vejene igen. Det er vigtigt for os, at du kan være tryg på din rejse. Derfor har vi iværksat en række nye tiltag og forholdsregler på vores busrejser:

  • Der vil selvfølgelig være håndsprit i bussen
  • Der udleveres mundbind til dem, som ønsker det
  • Alle gæster er placeret, så der kigges i samme retning
  • Samrejsende placeres på samme dobbeltsæde i bussens ene side
  • Singlerejsende placeres på eget dobbeltsæde i bussens anden side
  • Alle gæster beholder det samme sæde på hele rejsen
  • Busserne rengøres dagligt med ekstra fokus på kontaktflader
  • Ventilationen sikrer, at luften i bussen udskiftes 7-8 gange i timen

Bemærk venligst, at ovenstående forholdsregler kan ændre sig i takt med sundhedsmyndighedernes anbefalinger. 

Du kan se vores adm. direktør Heidi Maak Glinvad fortælle mere om tiltagene i denne video.

Vi har fuld forståelse for, at der i øjeblikket er stor usikkerhed omkring rejser over sommermånederne. Vi håber dog på jeres forståelse for, at vi ikke kommer med nogen udmelding omkring rejsernes afvikling, før vi har overblik over de nye retningslinjer fra vores regering. Skulle din rejse på nogen måde blive påvirket, vil du blive kontaktet hurtigst muligt og personligt.

Du kan også altid selv holde dig opdateret her:

Har du flere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os her.