Coronavirus/covid-19: Vigtig information

Senest opdateret den 4/4. 

Find svar på dine spørgsmål 

Nedenfor finder du svar på de mest stillede spørgsmål om, hvordan vi håndterer situationen omkring coronavirus/covid-19.

Vi opdaterer siden dagligt og gør vores bedste for, at du skal føle dig tryg i en svær situation. Vi beder dig venligst læse informationen nedenfor, før du kontakter os på mail eller telefon. Vi får mange henvendelser i øjeblikket, men prioriterer henvendelser angående rejser i april og maj.

Udviklingen går rigtig hurtigt. Det betyder, at hvis din rejse ligger længere ude i fremtiden end afrejse d. 13/4  beder vi dig - sammen med os - afvente situationens udvikling og myndigheders anvisninger.

Vælger Udenrigsministeriet at forlænge påbuddet om ikke at rejse til udlandet, vil du blive informeret hurtigst muligt og personligt, såfremt din afrejsedato er indenfor påbudsperioden. Dette vil indebære, at din rejse bliver aflyst, og at du vil modtage tilbagebetaling af alle indbetalte beløb.

Ønsker du selv at annullere din rejse, gælder vores almindelige afbestillingsregler.

Bemærk: Har du fået din rejse aflyst af Vitus Rejser og afventer tilbagebetaling, kan du forvente, at dette sker i løbet af april. Læs mere nedenfor under afsnittet "Tilbagebetaling af aflyste rejser".

Vores telefontider er i øjeblikket fra 10.00 - 13.00 mandag til fredag. Vores butik i Sølvgade er desuden lukket for personlig henvendelse, foreløbigt til og med d. 13/4.
 

Vigtig information vedrørende rejser t.o.m. 13/4

Hos Vitus Rejser følger vi altid myndighedernes anvisninger. Udenrigsministeriet fraråder som minimum alle ikke-nødvendige rejser (orange kategori) i hele verden frem til 13/4. Det retter vi os naturligvis efter. 

Alle rejser med afrejse frem til d. 13/4 er aflyst

Alle berørte gæster er kontaktet.

Tilbagebetaling af aflyste rejser 

Under normale omstændigheder ville du - når en rejse aflyses på baggrund af at Udenrigsministeriet fraråder indrejse til landet - modtage tilbagebetaling af rejsens pris indenfor 14 dage. Det er dog ingen hemmelighed, at rejsebranchen er under et enormt pres i denne tid, da vi er underlagt love og regler, der gør os ekstraordinært udsatte under denne krise. Derfor har regeringen præsenteret en støttepakke til dansk erhvervsliv, herunder rejsebranchen.

For at hjælpe rejseselskaberne med at komme igennem denne ekstraordinære krise sker der en styrkelse af Rejsegarantifonden, således at fondens dækning bliver udvidet til at dække pakkerejser, som er blevet aflyst pga. Udenrigsministeriets skærpede rejsevejledninger i perioden fra d. 14/3 til 13/4.
 
Vi skal gøre det helt klart, at du vil modtage fuld refusion for din aflyste rejse. Hverken Vitus Rejser eller Rejsegarantifonden kan dog sige, præcist hvornår tilbagebetaling vil finde sted, da der stadig er en del praktik, som endnu ikke er på plads. Du kan tidligst forvente tilbagebetaling i løbet af april.
 
Indtil da har vi brug for at trække på din forståelse og tålmodighed. Vi beder dig give os arbejdsro og ikke kontakte os ang. tilbagebetaling, men afvente information fra os. Når der foreligger mere information, vil du naturligvis høre fra os.

Gæster på rejse

Vi har i øjeblikket ingen gæster på rejse i udlandet. 

Hvordan skal jeg forholde mig, hvis jeg har bestilt en rejse med afrejse efter d. 13/4?

Udviklingen går rigtig hurtigt. Det betyder, at hvis din rejse ligger længere ude i fremtiden end afrejse d. 13/4  beder vi dig - sammen med os - afvente situationens udvikling og myndigheders anvisninger.

Vælger Udenrigsministeriet at forlænge påbuddet om ikke at rejse til udlandet, vil du blive informeret hurtigst muligt og personligt, såfremt din afrejsedato er indenfor påbudsperioden. Dette vil indebære, at din rejse bliver aflyst, og at du vil modtage tilbagebetaling af alle indbetalte beløb.

Ønsker du selv at annullere din rejse, gælder vores almindelige afbestillingsregler.

Hvordan skal jeg forholde mig, hvis jeg ønsker at bestille en rejse?

Vi anbefaler, at du lægger rejseplaner, som du plejer og samtidig sørger for en god rejseforsikring. Vi anbefaler en rejseforsikring og afbestillingsforsikring hos Gouda, som har specifikt fokus på at dække dig godt ind også i forbindelse med coronavirus. De dækker generelt bedre end almindelige indboforsikringer og forsikringer gennem kreditkortselskaber.

Gouda dækker blandt andet, hvis du bliver sat i karantæne før afrejse, eller hvis du bliver sat i karantæne under selve rejsen og ikke kan rejse hjem på den planlagte dato. Derudover dækker Gouda feriekompensation, hvis du har været syg på din rejse. Læs om Goudaforsikringer i forbindelse med corona her.

Vi anbefaler naturligvis, at vores gæster følger rådene i Udenrigsministeriets rejsevejledninger og på Sundhedsstyrelsens hjemmeside. Ingen myndigheder kan med sikkerhed sige, hvordan ny coronasmitte udvikler sig over de kommende uger og måneder. Det gælder i Danmark og for resten af verden. 

Udenrigsministeriets rejsevejledninger

Udenrigsministeriets hidtidige opdeling af verden i røde og orange områder gælder indtil videre frem til den 13/4-2020.

Du kan også altid selv holde dig opdateret her:

Har du flere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os her.